sábado, 18 de decembro de 2021

A cidade dos Césares

Víctor Freixanes é un eminente intelectual que ten un papel moi destacado na cultura galega. Agora mesmo é o presidente da Real Academia Galega, pero nas décadas pasadas destacou como editor, xa que dirixiu Xerais primeiro e Galaxia despois, ou sexa, o máis granado do mundo editorial galego. Seguramente toda esa actividade fixo que a súa grande capacidade como escritor se vira mermada, as súas obras publicadas son moi poucas, aínda que algunha delas tivo un notable peso na historia da literatura galega, como "O triángulo inscrito na circunferencia". Como ademais é un eminente orador do que teño disfrutado en varias ocasións, supuxen que ler unha novela súa sería unha delicia... pero equivoqueime.

O volume número 86 da Biblioteca Galega 120 que editou a Voz de Galicia hai varias décadas é "A Cidade dos Césares", escrito por Víctor Freixanes en 1993, unha das catro novelas que escribiu, e a primeira que lin. Son case 400 páxinas (as novelas galegas teñen tendencia a ser bastante curtas), pero agora, despois de ler o libro, penso que a historia que conta, seguramente, se podería ter resumido en 100 ou 150, como moito. Claro, o barroquismo formal é exuberante, as descricións de persoas e paisaxes completísimas, a linguaxe moi rica. Pero eu non son filólogo nin lingüista, e prefiro que nas novelas "pasen cousas". Xa sei que isto resulta moi prosaico, pero éche o que hai. Hai moitas persoas que amamos a literatura porque non gusta que nos conten historias, non porque a gramática e a sintaxe sexan moi ricas.

A historia semella moi atractiva (póñovos un vídeo en castelán ao final que fala do tema). Polo visto (non sei se está baseado na realidade, pero seguramente si), a finais do século XVIII, o rei Carlos III foi convencido por alguén para mandar unha expedición ao que agora é coñecido como a Patagonia para facerse co lugar, evanxelizar, poboar aquelas terras e esquilmar todas as riquezas posibles. Despois de ler a novela non me quedou demasiado claro se as persoas que comandaban a expedición lle comunicaron á Coroa que tamén querían comprobar se existía un mítico lugar chamado "A Cidade dos Césares", que sería algo así como "El Dorado", pero na cordilleira dos Andes, entre a Patagonia e Chile. Polo que se di na novela, intúese que non lle dixeron nada á Coroa, pero si tiñan planos que lles podían permitir chegar a ese lugar, pero era como un plan secreto, que sabían moi poucas persoas.

Na novela dise que a expedición ía comandada por un tal Don Xoán De la Piedra, e parece que a maioría das persoas que ían ao seu cargo era xente moi pobre, principalmente das montañas de Galicia, que foron embaucadas na expedición coa promesa das riquezas do novo mundo. Pero en paralelo tamén se uniron á expedición outros militares andaluces que pretendían ser un segundo poder na expedición. E o vicerrei da zona, radicado en Bos Aires e Montevideo, semellaba apoiar a estes segundos e non ao primeiro. E o primeiro, tamén galego, era quen oíra falar da mítica cidade nos Andes, e supostamente tería planos e mapas para chegar a ela. Os outros o sospeitaban, e o presionaban para conquerilos.

Finalmente a zona da Patagonia onde caeron era un pedregal, absolutamente insalubre, non había riqueza ningunha, e dificilmente podían sobrevivir. Ademais as tribus indíxenas do interior eran moi belixerantes con elas e ameazaban as puxantes cidades do Río da Prata. Nun determinado momento, fixeron unha incursión cara o interior seguindo o curso do Río Negro, con moitas calamidades, pero non conseguiron atopar nada. Unha parte pequena da novela tamén trata do que pasou cen anos máis tarde, cando a xa República Arxentina conseguiu acabar coa rebeldía dos indíxenas, e a metrópole de Bos Aires puido respirar tranquila, despois de séculos de acoso.

Pois o que vos dicía, a historia pintaba tan ben, pero o desenvolvemento da historia é tan tedioso, lento, denso, que acaba resultando moi pesado. É triste recoñecer que me pensarei moito ler outra novela deste autor, ao que tratei en persoa varias veces e me parece unha persoa fantástica. Esas cousas pasan.

Saúdos.



Spiderman 2: O poder de Electro

Non é que me chame moito esta saga, pero como as películas de superheroes teñen uns efectos dixitais interesantes e, sobre todo, poden verse cousas que non se ven en ningún outro sitio (aínda que sexan falsas, claro), pois aínda se agradecen. Esta é a segunda da nova etapa protagonizada por Andrew Garfield, actor que non me convence demasiado (Tobey Maguire, o primeiro actor que fixo que este papel no cine, tampouco é que me convenza demasiado, pero vaia...).

Foi dirixida no 2014 (dous anos despois da que daba inicio a esta nova etapa) por Marc Webb (insisto, ségueme parecendo unha fantástica casualidade que o apelido do director das películas de Spiderman sexa este). O protagonismo principal é para Andrew Garfield e Emma Stone, acompañados de secundarios como Sally Field, Dane De Haan, Felicity Jones e uns case irrecoñecibles malotes como Jamie Foxx e Paul Giamatti. Tamén é certo que estes dous últimos actores sei que teñen certo éxito pero non lles coñezo demasiado a cara real, así que tuneados de inimigos de Spiderman aínda os recoñecería menos.

Con respecto ao título, hai o lío habitual do mundo hispanofalante. A tradución do título orixinal sería algo así como "O sorprendente Spiderman 2: o crecemento de Electro". En España deixaron a primeira parte en inglés, e a segunda parte foi "O poder de Electro". En Hispanoamérica traduciron a primeira parte, e na segunda non falaban de crecemento, aumento nin poder, senón de "ameaza". Recoñezo que xa o título orixinal era algo ambiguo, eu non sei que tería feito nun caso así.

A historia é algo retorcida, para non variar. Por unha banda, un bo amigo da infancia de Peter Parker, Harry Osborn, volve a casa e ve como o seu pai, Norman, un alto directivo da empresa Oscorp, está a piques de morrer absolutamente devastado por unha doenza xenética que o deforma por completo. Dille a Harry que axiña el comezará a notar os mesmos síntomas e pásalle toda a información que ten sobre a enfermidade, para ver se pode curarse. Entón averigua que o que lle pasou a Spiderman ten que ver moito coa súa doenza, e que unha transfusión de sangue de Spiderman pode salvarlle a vida.

Atópase de novo con Peter Parker (sen saber que este é Spiderman, obviamente) e coméntallo, porque Peter sacoulle fotos a Spiderman, e creo que ao mellor o coñece. Pouco despois, disfrazado de Spiderman, faille unha visita a Harry, pero dille que non lle pode facer a transfusión, porque o seu sangue probablemente o mataría, máis que salvalo. Harry vai facendo probas variadas, sen moito éxito, e acaba converténdose no Duende Verde, grande inimigo do superheroe (e digo eu, por que non se menciona no título, e si a Electro).

Electro era un torpe enxeñeiro eléctrico de Oscorp, bastante vacilado polos seus xefes, que un día sufre unha electrocución e cae nun tanque con anguilas eléctricas, e convértese nun inmenso xerador eléctrico. Lévano a un edificio onde fan experimentos con el, e nalgún momento consegue escapar dalí para acabar enfrontándose no final da película a Spiderman, como non podía ser menos. Por certo, o principal poder de Electro era o de provocar apagóns, que en Nova Iork e calquera cidade non é pouco.

E por se non chegara con todo isto, tamén aparece Rhino, un ex-mafioso ruso que na primeira escea da película está intentando roubar plutonio e que na última aparece cunha coiraza metálica que lle dá unha apariencia de inmenso rinoceronte. Spiderman tamén o vence, faltaría máis.

A noticia máis desconcertante é que a moza de Peter Parker, Gwen, morre nunha das últimas escenas, debido a unha caída na pelexa entre Spiderman e o Duende Verde. Polo visto, acaba de estrearse a terceira desta nova etapa, pero o novo superheroe está protagonizado por Tom Holland.

Saúdos.





Día da Música no Teatro Colón

O outro día celebrábase un concerto no Teatro Colón que, polo visto, tiña por motivación o Día da Música, que debe ser a mediados ou finais ...